Als je in de eindexamenperiode zit, doe je er natuurlijk alles aan om je examens zo goed mogelijk te maken. Je hebt wekenlang (oké, misschien was het maar een avondje, maar toch) de stof bestudeerd, examens geoefend, tips gelezen over wat je beter wel en niet kunt doen… maar dan gaat het toch nog mis tijdens het examen. Niet door je eigen schuld, maar omdat er gewoonweg iets niet in orde was. Een vraag die niet klopt, een fout in het examen, bouwvakkers die recht naast de examenruimte in de grond aan het boren zijn of een surveillant die de hele tijd irritant zit te fluiten. Kortom: je hebt een klacht. In dit artikel lees je wat je dan het beste kunt doen.
Klacht over je examen? Dit kan je doen!
Allereerst: klagen helpt!
Als je een eindexamen klacht hebt, is het belangrijk om daar iets mee te doen. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen. Door je klacht uit te spreken, doe je in de eerste plaats iets met de frustratie die in jezelf ontstaan is. Je merkt meestal direct dat klagen een gevoel van opluchting geeft. Je praat het probleem letterlijk van je af. Daarnaast helpt klagen over een specifiek examen of een specifieke vraag ook om fouten op te sporen, zodat de bewuste vraag wellicht uit het examen geschrapt gaat worden en iedereen een iets hoger punt krijgt. Of dat de normering bij het nakijken van het examen versoepeld wordt, wat ook weer een gunstig effect op je eindcijfer heeft.
Klacht indienen? Ga naar het LAKS!
De makkelijkste manier om tijdens het examen een klacht in te dienen, is gebruik te maken van het LAKS. LAKS staat voor Landelijk Aktie Komitee Scholieren en heeft al sinds 1988 een eigen klachtenlijn. Maar ook online kun je je klacht bij hen indienen. Rondom de examenperiode hebben zij een speciale website waar je al je eindexamen klachten kwijt kunt. Ideaal om direct te laten weten wat er in jouw ogen niet goed was aan het examen.
Elke klacht die op wat voor manier dan ook te maken heeft met je examens, kun je op een specifieke plek indienen. Het is in elk geval altijd slim om een klacht te melden. Zelfs als je al gezien hebt dat al 3.000 leerlingen over hetzelfde probleem geklaagd hebben. Want hoe meer klachten er binnenkomen, hoe groter de kans wordt dat er iets mee gedaan wordt (en het positief van invloed zal zijn op je eindcijfer!).
Verschillende soorten klachten
Je kunt allerlei soorten klachten hebben over je examens. De meeste daarvan kun je dus kwijt bij het LAKS. Je moet dan denken aan klachten over de organisatie rondom het examen. Misschien is het niet stil genoeg tijdens het examen of heeft de surveillant een bepaald hulpmiddel (zoals een woordenboek) niet toegestaan terwijl dat wel had gemoeten. Ook voor inhoudelijke klachten over het examen kun je bij het LAKS terecht. Bijvoorbeeld als het examen veel te moeilijk was, of in jouw ogen veel te lang was. Of als er volgens jou een fout zat in een bepaalde vraag.
Overige klachten indienen
Maar soms moet je met je klacht andere wegen bewandelen. Dat is het geval als je een klacht hebt over:
- de organisatie van de examens;
- een overtreding van het examenreglement;
- het feit dat een bepaald examen niet volgens de juiste regels is afgenomen.
Bij een klacht over de organisatie van de examens ga je naar de klachtencommissie van je eigen school. Heb je je volgens de schooldirecteur niet aan het examenreglement gehouden en heb je een klacht over die beslissing? Ga dan in beroep bij de commissie van beroep. Hoe je daarmee in contact kunt komen, vind je in het examenreglement van je school. Vind je dat een centraal examen niet volgens de regels is afgenomen, dan wend je je tot de Inspectie van het Onderwijs.