Boost je Brein

Docenten leren op hun opleiding hoe ze kennis moeten overdragen (hoe ze docent moeten spelen), maar leerlingen en studenten leren nauwelijks hoe ze kennis moeten opnemen, stellen ze bij bijlesschool Brainboost. Dat is best jammer aangezien we al vanaf ons vierde jaar naar school moeten en sommigen van ons na hun 20e  nog steeds in de schoolbanken zitten.

boost-je-brein-eindexamen-brainboost

Om ervoor te zorgen dat we op school snappen hoe we kennis tot ons moeten nemen, is het volgens de docenten van BrainBoost, Jasper Roelofsen en Eva Gadet, belangrijk om zelfinzicht te ontplooien (1). Wat? Ja, het is belangrijk om te snappen hoe jij in elkaar zit, om goed te kunnen leren.

Kijkje in je eigen brein

Veel leerlingen maken samenvattingen om te leren voor toetsen. Deze samenvattingen lijken soms op enorme boekwerken: veel tekst, geen overzicht en daarnaast schrijven leerlingen vaak dingen op die ze zelf nog niet helemaal begrijpen. Bloed, zweet en tranen zitten er in zo’n samenvatting en de uitkomst is toch een onvoldoende voor het proefwerk. Je kan hier volgens Jasper en Eva drie dingen verbeteren:

  1. Je kan beeld en tekstinformatie combineren, waardoor je sneller en langer de stof onthoudt
  2. Het is belangrijk om eerst de stof te begrijpen, voordat je de stof in je hoofd gaat stampen. (2)
  3. Je moet jezelf dwingen om meer te doen dan samenvatten. Toetsvragen maken of echt goed kunnen uitleggen hoe het precies zit, is mega belangrijk als je goed wilt leren.

Breingeheimen

Nu moet je nog snappen waarom bovenstaande punten je kunnen helpen:

Als twee hersenhelften samenwerken, combineer je tekst en beeldinformatie. In de linkerhersenhelft wordt tekstinformatie verwerkt en in de rechterhersenhelft zijn we bezig om beelden te duiden. Hersencellen uit meerdere hersengebieden worden hierdoor sterker aan elkaar gekoppeld waardoor je sneller en langer onthoudt. Dat is handig, want dan houd je meer tijd over voor de leuke dingen!

Kennis kent verschillende niveaus (het is net een computerspelletje). Om op een hoge denk-orde bezig te kunnen zijn, moet je allereerst de lagere denk-ordes hebben doorlopen (je moet bij level 1 beginnen). Mensen zijn niet in staat om kennis toe te passen (hetgeen wat je op een toets moet doen) als je de stof niet snapt en het alleen maar hebt onthouden. Daarom is het heel handig als jouw samenvatting (mindmap) bestaat uit eigen zinnen. Even op Google verder zoeken is soms nodig om echt te begrijpen wat ze in je boek bedoelen. (2)

Op hogere denk-ordes bezig zijn tijdens het leren, zorgt ervoor dat je klaar bent voor de toets. Een simpel voorbeeld is leren fietsen. Je kan maandenlang leren uit een boek hoe je moet fietsen: welke spieren je gebruikt, hoe visuele en motorische hersengebieden samenwerken, welke hormonen er worden aangemaakt om ervoor te zorgen dat je alert bent op de weg, etc. Uiteindelijk val je na 3 maanden van je fiets als je er voor de eerste keer op gaat zitten. Hetzelfde geldt voor toetsen maken.

Vragen oefenen/maken is ontzettend belangrijk, zoals bijvoorbeeld die van Examenbundel.

Ook handig: de cursus

BrainBoost is de meest toffe bijlesschool van Amsterdam en heeft de ‘Boost je Brein’ cursus ontwikkeld. In deze cursus leer je op een interactieve manier hoe je het beste kunt leren en vooral WAAROM!

Chillen tijdens je examens

We kunnen er niet omheen. De eindexamenperiode is voor veel mensen de meest intensieve periode van hun leven als het gaat om school en werk. Net jammer als deze periode er voor jou aan zit te komen. Daarnaast is er in deze terror-periode ook altijd een stemmetje dat zegt dat je het niet gaat halen. En een herexamen is ook niet iets om naar uit te kijken. Je wilt gewoon meteen na je laatste toets het vliegtuig instappen en ergens in de brandende zon van je welverdiende cocktail genieten (waarschijnlijk de virgin versie ;)).

De meeste leerlingen hebben last van examenstress. Die stress kan je voorkomen door ‘ ‘m te chillen’ en door tactisch te werk te gaan.

Vlug een paar tips om te relaxen:

  • Op tijd naar bed. En met op tijd bedoelen we voor 23.00 uur in je bed liggen… zonder telefoon.
  • Blijven sporten. Als je beweegt worden je hersenen gevoed met voedingsstoffen. Die hebben ze nodig als jij keihard aan het bikkelen bent!
  • Jezelf belonen na een harde werkdag met een stuk taart, een serie, een game, of gewoon buiten hangen.
  • Gezond eten. Met een banaantje in de ochtend kom je niet weg. Groene groentjes bij je avondeten is het echte werk!
  • Blijven relativeren: ‘Stel, ik haal het niet, dan is dat niet het einde van de wereld.’ En geloof ons, het is écht niet het einde van de wereld!
  • Voor je gaat leren, eerst een ademhalingsoefening doen om je hersenen de ruimte te geven om te denken. Probeer maar eens… het is toch best wel lastig!

Als je de stress een beetje hebt weten onderdrukken, kun je ook aan het tactisch werken gaan denken. BrainBoost is de beste en de minst stoffige bijlesschool van Amsterdam. Hier leer je hoe je tactisch door je eindexamens heen komt. Zodat je die cocktail in de zon ook echt verdient en zodat je eindelijk kunt gaan doen wat je zelf wil: de wereld rond, ondernemen, werken of meteen lekker door met je vervolgopleiding!

Wat ga je daar bij BrainBoost doen?

Leren in kleine groepen, persoonlijke aandacht en samenwerken: Er is persoonlijke aandacht. Leerlingen kunnen gericht samenwerken, waardoor ze van elkaar en door middel van reflectie ook van zichzelf leren.

Stressmanagement: Stress is een enorme factor bij het voorbereiden en maken van examens. Tijdens de trainingen maken we gebruik van oefeningen om stressniveaus omlaag te brengen en rustig te worden. Heb je trouwens voor de rest van je leven wat aan.

Inzicht krijgen in eigen leren: In onze examencursussen wordt het duidelijk waar sterke en zwakke punten liggen. Zo krijg je inzicht in je eigen brein en herken je verbeterpunten, waardoor het leren effectiever wordt.

Concrete examenskills eigen maken: Tijdens de cursus wordt het duidelijk wat er precies wordt verwacht tijdens de eindexamens. Je leert examenvragen correct te beantwoorden (dit begint al met de vraag snappen!) en tijd te besparen.

Referenties:
Metacognitie
Bloom’s taxonomie