10 examentips voor het eindexamen Maatschappijleer
En zo krijg je een leuke opdracht binnen van examenbundel. Of je een top 10 lijst examentips kan maken voor het vak maatschappijleer. Natuurlijk maak ik dit voor jullie! Mocht je maatschappijleer uitdagend vinden of wil je je mooie cijfer nog verder uitbouwen, lees dan vooral verder!
Dit hoor je niet snel een docent zeggen, maar ga aan de slag met je telefoon! Ik merk namelijk bij leerlingen die het nieuws volgen, dat ze mijn uitleg veel beter begrijpen en beter mee kunnen praten over onderwerpen. Ook wanneer ze oefenvragen moeten maken of een toetsvraag moeten beantwoorden, valt het op dat leerlingen die vaker het nieuws volgen veel sneller een vraag goed beantwoorden. Begin op een laagdrempelige manier door een nieuwsapp op je telefoon te zetten. Je mag natuurlijk ook het achteruurjournaal bingewatchen, maar ik zou klein beginnen door elke ochtend even 5 minuten naar je nieuwsapp (NOS-app of bijvoorbeeld NU-app) te kijken. Voor je het weet vertel jij je docent hoe het in elkaar zit, in plaats van andersom!
Examentip 2: Vertel het na
Een andere tip die je schoolcarrière makkelijk gaat maken is de manier van leren. Ik merk heel vaak dat leerlingen oppervlakkig leren. Hiermee bedoel ik dat ze een tekst lezen maar er niet echt met hun hoofd bij zijn. Ga aan de slag met de spreekbeurtoefening of laat je overhoren. De wat? Bij de spreekbeurtoefening vertel je na een tijdje met het boek dicht wat er in een hoofdstuk staat. Ook een overhoring kan helpen om veel geconcentreerder naar een tekst te kijken. Immers straks moet je de uitdaging aangaan met een van je ouders of een klasgenoot die je gaat overhoren. Maak het leren dus uitdagend en kijk of je zaken uit je hoofd kan navertellen.
Examentip 3: Vul altijd iets in
Helaas vullen leerlingen niet altijd een antwoord in op een vraag. “Duh meneer, als ik het niet weet dan kan ik het toch ook niet opschrijven”. Dat is zeker waar. Maar vaak weten leerlingen toch iets te vertellen. Bijvoorbeeld kernwoord (belangrijk begrip) uit de vraag kennen ze wel. Weet je het antwoord niet, schrijf dan op z’n minst op welke woorden je wel uit de vraag beheerst. Op deze manier is toch nog een kans dat je punten krijgt van de docent. Niet geschoten is altijd mis!
Examentip 4: Leerdoelen en leervaardigheden
Werk vanuit leerdoelen. In veel boeken maken de schrijvers het je heel makkelijk doordat ze werken met kennen en kunnen. Ze geven na een hoofdstuk meteen aan wat je moet kennen en kunnen. Kijk hier goed naartoe. Ben je in staat om deze vraag na het leren uit je hoofd te beantwoorden, dan moet het wel goed komen met de toets. Veel leerlingen kijken nooit naar deze leerdoelen, maar ze kunnen heel handig zijn om te bepalen of je een hoofdstuk helemaal onder de knie hebt.
Examentip 5: Lesvideo’s
Leren kan natuurlijk op veel manieren. Je leest een tekst of je vader legt je een moeilijk stukje tekst uit. Je kunt natuurlijk ook de docent in huis halen. Niet letterlijk, maar door gewoon lesvideo’s op internet te kijken. Voor maatschappijleer staan er veel video’s op Youtube (bijvoorbeeld op het kanaal van “Feddahi legt uit”) waar leerlingen veel gebruik van maken. Ze vinden het fijn om zaken nog een keer terug te horen. Ging het net iets te snel, dan spoel je gewoon even terug. Is het nog steeds niet duidelijk dan droppen ze een vraag gewoon in de comments. Dus haal die docent in huis!
Examentip 6: Flipkaarten!
Mijn leerlingen worden soms gek van deze tip. Ik benoem hem namelijk heel vaak omdat dit het leren heel erg leuk maakt, maar ook omdat het erg goed werkt. Overigens kun je deze tip voor veel vakken inzetten. Met flipkaarten maak je kleine kaartjes. Aan de ene zijde zet je een belangrijk begrip en aan de andere zijde de uitleg die erbij hoort. Het kost even wat moeite maar je hebt daarna een heel handig spel waarmee je de begrippen kan leren. Het mooie hieraan is dat je begrippen goed door elkaar leert zoals ze ook door elkaar kunnen worden gevraagd op een toets. Je kunt ook stapeltjes maken van begrippen die je heel goed beheerst en stapeltjes van begrippen die wat lastiger zijn. Oefen overigens ook de begrippen die steeds goed gaan, dit is namelijk goed voor je zelfvertrouwen.
Examentip 7: Maak geen samenvatting!
“Meneer, ben u serieus? Ik maak juist alleen maar samenvattingen”. Ik weet dat veel leerlingen samenvattingen maken, maar het kost vaak heel veel tijd om een samenvatting te maken. Het maken van een goede samenvatting is daarnaast ook moeilijk. Soms is de samenvatting van een leerlingen net zo lang als het hoofdstuk zelf. “Meneer, u kunt niet iets afbranden en vervolgens niet aangeven wat dan wel goed is”. Welnu, werk vanuit leerdoelen, gebruik de presentatie-oefening, werk met leerkaartjes en laat jezelf overhoren door anderen. Op deze manier ga je heel goed met je tijd om. Sterker nog, je houdt tijd over wanneer je géén samenvatting maakt. Dit geeft je dan weer extra tijd om Netflix uit te spelen.
Examentip 8: Oefenen, oefenen en ……. OEFENEN!
Om ergens beter in te worden is het belangrijk om te oefenen. Hetzelfde geldt natuurlijk voor maatschappijleer. Wil je graag je cijfer opkrikken, zorg dan dat je ook de opdrachten uit het oefenboek maakt. Op deze manier raak je meteen ook gewend aan de soort vragen die je kunt verwachten voor de toets. Vergeet natuurlijk niet om je antwoorden te controleren. Je wilt immers niet dat je iets fout aanleert en hiermee onnodig punten verspeelt op een echte toets.
Examentip 9: Op tijd beginnen en herhalen
Stel je voor, je wil graag 10 kilometer kunnen hardlopen. Wanneer je geen ervaring hebt, dan is het verstandig om het sporten stap voor stap op te bouwen. Met andere woorden, in enkele dagen gaat deze opgave je echt niet lukken. Hetzelfde is van toepassing voor alle vakken op school. Helaas denken veel leerlingen hier anders over en beginnen ze slechts enkele dagen voor de toets met leren. Op deze manier wordt een mooi cijfer halen heel moeilijk omdat je niet alles kan opslaan in je hoofd. Zorg dus dat je ruim op tijd (bijvoorbeeld 2 weken voor een toetsweek) begint met leren. Op deze manier kun je elke dag een heel klein beetje doen, net zoals bij een hardlooptraining. Je lichaam/hoofd wordt niet overbelast en na 2 weken voorbereiden heb je ook echt het gevoel voorbereid te zijn voor de toets
Examentip 10: Leer niet té hard!
Hee wat goed dat je het einde hebt bereikt van dit verhaal. Het geeft aan dat je echt ergens voor wilt gaan en een graag een hoger cijfer wil hebben voor maatschappijleer. Van je docent hoor je waarschijnlijk vaak dat je hard moet werken voor een mooi cijfer en dat klopt natuurlijk ook. Maar sommige leerlingen leren soms iets té hard. Ze leren bijvoorbeeld 90 minuten achter elkaar zonder pauze te houden. Vaak slaan ze na een tijdje niet veel meer op. Ze lezen een tekst maar weten aan het einde niet te vertellen waar de tekst over ging. Dit komt omdat je hoofd ook rust nodig heeft om maximaal te presteren. Onderschat dus niet de kracht van pauze nemen (en voldoende slaap pakken). Mijn advies zou zijn om in blokken van 25 minuten te leren met na elk blok 5 minuten pauze. Na 2 blokken leren krijg je vervolgens een pauze van 15 minuten. Probeer het eens uit!